Záznam bez nadpisu
Datum přidání: Oct 05, 2019 2:31:43 PM
Osnovy
Učební osnovy Tělesné výchovy
____________________________________________________________
pro 1. – 4. ročník čtyřletého studia a 5. – 8. ročník osmiletého studia Gymnázia Dr. J. Pekaře
Atletika
1) běhy - 60 m, 200 m, 400 m, 800 m D, 1500 m CH
2) hody a vrhy - hod míčkem D, granátem CH - vrh koulí 3 kg D, vrh koulí 5 kg CH
3) skoky - skok daleký - skok vysoký
CÍLE:
- osvojit si techniku atletických disciplín (zejm. nízký start, šlapavý a švihový
způsob běhu, techniku hodu, techniku vrhu, závěsný způsob skoku dalekého, flop)
- osvojit si znalost základních pravidel atletických disciplín
- rozvinout své motorické schopnosti při zvládnutí atletických disciplín
· zařazení jednotlivých atletických disciplín do ročního časového plánu je v kompetenci
jednotlivých vyučujících
· vyučující zpracují výkony žáků do souhrnné tabulky (Atletický víceboj.doc)
klasifikace: dle změny vlastního výkonu, za zvládnutí konkrétního splnitelného cíle, za zájem o
tělesnou výchovu a sport, za aktivitu a vztah k pohybu, za snahu prakticky využívat
osvojené pohybové činnosti v denním režimu
Sportovní hry
1) košíková
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – rozestavení kolem hráče
s míčem, přechod z obrany do útoku a zpět, přihrávky, driblink, uvolňování s i bez míče,
obsazování protihráče, střelba, doskok, rozskok
· herní systémy – postupný útok proti osobní obraně, rychlý protiútok, osobní obranný
systém, zónová obrana
· útočné kombinace založené na akci „hoď a běž“, clonění
2) odbíjená
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – postavení hráčů při útočné a
obranné hře, odbíjení obouruč vrchem a spodem, spodní a vrchní podání v čelném postoji,
příjem podání, nahrávka, přihrávka, jednoblok
· herní systémy – systém každý střední u sítě nahrávačem
· odbíjení obouruč vrchem za sebe
· lob, smeč, ulití, dvojblok
3) házená
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – rozestavení kolem hráče
s míčem, přechod z obrany do útoku, vrchní přihrávka jednoruč ze země, driblink,
uvolňování s i bez míče, obsazování protihráče, střelba ze země i z náskoku, činnost
brankáře
· herní systémy – postupný a rychlý protiútok, osobní a zónová obrana
· útočné kombinace založené na přihrávání a přebíhání
· střelba ve výskoku a v pádu
· trestný hod
4) florbal
· herní činnosti jednotlivce – přihrávky, vedení míčku, střelba, osobní a zónová obrana
· útočné kombinace založené na akci „přihraj a běž“
5) kopaná
· herní činnosti jednotlivce – přihrávky, vedení míče, střelba, osobní a zónová obrana
· útočné kombinace založené na akci „přihraj a běž“
6) netradiční sportovní hry - frisbee, korfbal, ringo, softbal a jeho modifikace, softtenis
CÍLE:
- osvojit si techniku herních činností jednotlivce
- osvojit si znalost základních pravidel s důrazem na schopnost samostatně řídit a
rozhodovat utkání
- vhodně řešit herní situace
- rozvinout své motorické schopnosti pro zvládnutí herních situací
· zařazení jednotlivých sportovních her do ročního časového plánu je v kompetenci
jednotlivých vyučujících s ohledem na nutnou spolupráci s kolegy (viz. Rozložení
tematických celků schválený
PK TV)
klasifikace: dle změny vlastního výkonu, za zvládnutí konkrétního splnitelného cíle, za
zájem o tělesnou výchovu a sport, za aktivitu a vztah k pohybu, za snahu
prakticky využívat osvojené pohybové činnosti v denním režimu
Sportovní gymnastika
1) akrobacie
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – kotouly vpřed, vzad, letmo a
jejich obměny, stoj na lopatkách, stoj na rukou, rovnovážná cvičení
· přemet stranou, rondat
· akrobatické skoky – dálkový, nůžkový, kadetový
· vazby a sestavy z osvojených prvků
2) přeskok
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – roznožka a skrčka přes kozu
našíř i nadél
· roznožka a skrčka přes bednu nadél (především CH)
· skrčka přes kozu (D)
· kotoul letmo přes bednu našíř
3) skoky na trampolínce
· prostý, prohnutě, s celým obratem, s pohyby paží a nohou
· s vícenásobnými obraty
· kotoul letmo
4) hrazda (po čelo, dosažná, doskočná)
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – náskoky do vzporu, přešvihy
únožmo, toč jízdmo, sešin, výmyk, vzpor jízdmo
· toč vzad
· toč jízdmo vpřed a vzad
· výmyk tahem (CH)
· podmet
5) kladina
· opakování a zdokonalování činností osvojovaných na ZŠ – náskoky, chůze s doprovodnými
pohyby paží, obraty, rovnovážné postoje a polohy, seskoky
· poskoky
· rovnovážné postoje v náročnějších polohách
· vazby a sestavy z osvojených prvků
6) kruhy
· různé druhy svisů (střemhlav, vznesmo, vzadu)
· náskok do vzporu, výdrž ve vzporu
· výmyk, vzepření tahem souruč
· komíhání ve svisu, při zákmihu seskok
7) bradla o nestejné výši žerdí
· přiměřené dovednosti navazující na známé prvky z hrazdy
· přechod z nižší na vyšší žerď a zpět
8) kůň s madly
· náskok do vzporu, průvlek, přednos
· přešvihy únožmo, střiž
CÍLE:
- osvojit si techniku cvičení na gymnastickém nářadí
- osvojit si znalost dopomoci a záchrany při cvičení
- rozvinout své motorické schopnosti pro zvládnutí cviků
· zařazení jednotlivých nářadí do ročního časového plánu je v kompetenci jednotlivých
vyučujících
· nutné zvolit přiměřeně náročné cvičení vzhledem k věku a tělesným dispozicím studenta
klasifikace: dle změny vlastního výkonu, za zvládnutí konkrétního splnitelného cíle, za
zájem o tělesnou výchovu a sport, za aktivitu a vztah k pohybu, za snahu
prakticky využívat osvojené pohybové činnosti v denním režimu
Aerobic
1) aerobní cvičení bez náčiní
2) aerobní cvičení s náčiním (bedýnky, švihadla, fitball, rubberband, činky, …)
CÍLE:
- osvojit si různé způsoby aerobního cvičení
- osvojit si znalost základních pravidel pro tvorbu aerobních sestav
- zvládnout koordinaci pohybu s hudbou různého tempa
- rozvinout své motorické schopnosti pro zvládnutí aerobní zátěže při cvičení
klasifikace: dle změny vlastního výkonu, za zvládnutí konkrétního splnitelného cíle, za
zájem o tělesnou výchovu a sport, za aktivitu a vztah k pohybu, za snahu
prakticky využívat osvojené pohybové činnosti v denním režimu
Specifické prostředky pro rozvoj silových motorických schopností
1) kondiční cvičení
CÍLE:
- osvojit si znalost principů pro sestavení vlastního cvičebního programu
- osvojit si znalost základních pravidel cvičení
- rozvinout své silové motorické schopnosti
klasifikace: dle změny vlastního výkonu, za zvládnutí konkrétního splnitelného cíle, za zájem o
tělesnou výchovu a sport, za aktivitu a vztah k pohybu, za snahu prakticky využívat
osvojené pohybové činnosti v denním režimu
Tělesná výchova je dále doplňována dalšími pohybovými aktivitami dle koncepce školy (kroužky,
školní a meziškolní soutěže) jako výraz snahy o vytvoření celotýdenního pohybového režimu.